Thursday, June 21, 2012

GAYA MACHO AZROIEE



 
 

 




Kali ni nak cerita sikit pasal anak teruna mummy. Sekarang ni umur Azroiee Taufiq dah 1 tahun 7 bulan. Sekejap je masa berlalu. Makin besar makin banyak akal yang dia dapat dan belajar. Makin banyak ragam dan kerenah dia yang mencuit hati mummy dan kadang-kadang ada jugak yang buat mummy bertukar menjadi tarzan berkuasa dua. Haha. Tapi taklah betul-betul jadi tarzan. Cuma kadang-kadang tu ragam Azroiee tu betul-betul menguji kesabaran mummy. Biasalah tu ragam budak yang tengah nak membesar kan? Kita sebagai mak bapak memang kena banyak belajar bersabar.

Azroiee kan sekarang ni dah pandai memberontak, marah-marah dan kuat merajuk. Mummy rasa dia ni banyak ikut perangai mummy masa mummy dulu. Masa dulu, perangai mummy memang ala-ala poyos sikit. Suka memberontak, marah-marah dan kuat merajuk. Pada hal benda tu kecik je tapi mummy selalu besarkan hal kecik tu. Mungkin emosi time tu tak stabil dan nakkan perhatian lebih. 

Dulu mummy kalau merajuk dengan babah, mummy suka duduk dalam bilik sorang-sorang. Dan sekarang ni mummy tengok azroiee dah mengikut sikit-sikit perangai mummy tu. Kalau dia merajuk dia akan pergi cari tempat yg sesuai nak sembamkan muka dia.....

 
'Hah ikut perangai siapa tu kalau tak ikut perangai mummy dia dulu'

Sebenarnya mana-mana budak pun ada je ragam masing-masing. Kita sebagai mak bapak budak memang kena pandai layan dan control ragam diaorang ni. Macam mummy, memang mummy tak nafikan mummy jenis manjakan anak. Dialah intan payung mummy wei.. Apa yang mampu mummy ikutkan je rentak anak mummy ni. Tapi tak adalah mummy manjakan AZroiee sampai dia naik lemak. Kadang-kadang mummy cuba jugak bersifat tegas dengan Azroiee. Sebab mak mummy pernah pesan, kalau anak buat salah dari kecik kita kena tegur dan ajar dengan cara bagitahu dia perkara yang betul. Jadi mummy cubalah praktikkan apa yang mak mummy pesan kat mummy tu. InsyaAllah kalau kita selalu terapkan budaya ni lama-lama anak akan cuba ikut apa yang kita ajarkan tu.

Eh oklah sebenarnya mummy tak tahu nak buat penutup entri ni macam mana. Ayat pun dah carca marba. Haha. Sekarang ada kerja sikit. Nanti kalau mummy free mummy buat entri baru lagi ye.

No comments:

Post a Comment